مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

اعضای شورای امنیت از طالبان خواستند که سرکوب زنان و دختران را متوقف کنند

  • کد خبر: ۲۱۴۰۶۱
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
اعضای شورای امنیت از طالبان خواستند که سرکوب زنان و دختران را متوقف کنند
نمایندگان ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک بیانیه مشترک ادامه‌ تبعیض جنسیتی سیستماتیک و ستم بر زنان و دختران در افغانستان را محکوم کردند و از طالبان خواستند که سیاست‌ها و احکامی را که زنان و دختران را سرکوب می‌کنند، لغو کنند.

این بیانیه دیروز (دوشنبه، ۷ اسفند) پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره‌ی افغانستان از سوی اکوادور، فرانسه، ژاپن، مالت، کره جنوبی، سیرالئون، اسلوونی، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده و گویان صادر شده است.

نشست شورای امنیت دیروز پشت در‌های بسته برگزار شده و تا اکنون اطلاعاتی از آن به بیرون درز نکرده‌اند.

نمایندگان ۱۱ کشور و امضاکنندگان بیانیه تعهدات مشترک برای زنان، صلح و امنیت (WPS)، در بیانیه‌ای بر تعهد قوی شان برای پیگیری حقوق و منافع زنان و دختران در افغانستان تأکید کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که صلح، ثبات و توسعه پایدار در افغانستان تنها در صورتی می‌تواند حاصل شود که یک روند سیاسی فراگیر مبتنی بر احترام به حاکمیت قانون و حقوق‌بشری همه مردم افغانستان وجود داشته باشد؛ روندی که در آن حقوق زنان و دختران به‌طور کامل رعایت و صدای همه افغان‌ها شنیده می‌شود.

نمایندگان ۱۱ کشور ادامه‌ی تبعیض جنسیتی سیستماتیک و ستم بر زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان را به شدت محکوم کرده و از این گروه خواسته‌اند که فوراً همه سیاست‌ها و احکامی را که زنان و دختران را سرکوب می‌کنند، از جمله محدودیت بر تحصیل، کار و آزادی حرکت و آزادی بیان را لغو کنند.

نمایندگان این کشور‌ها گفته‌اند که زنان و دختران باید از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی خود در زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کامل داشته باشند.

آنان بر نقش ضروری زنان در پیش‌گیری و حل مناقشات، ایجاد صلح و واکنش بشردوستانه تأکید کرده‌اند و گفته‌اند که مشارکت برابر زنان در انکشاف، اقتصاد و پروسه‌های سیاسی در افغانستان حیاتی است.

نمایندگان کشور‌ها افزوه‌اند که افغانستان به اعلامیه‌ی جهانی حقوق‌بشر متعهد بوده و عضو کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر کنوانسیون‌های حقوق‌بشر است و باید تعهدات بین‌المللی این کشور رعایت شود.

آنان تأکید کرده‌اند که در قبال نقض حقوق‌بشر و جنایات علیه زنان و دختران باید پاسخگویی وجود داشته باشد.

نمایندگان اعضای شورای امنیت با اشاره به وضعیت بشری در افغانستان، از طالبان خواسته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که زنان بخشی از نیازسنجی‌ها، برنامه‌ریزی و ارسال کمک‌های بشردوستانه هستند.

این در حالی است که طالبان کار زنان در تمام نهاد‌های غیردولتی از جمله سازمان ملل را منع کرده‌اند.

در ادامه‌ی بیانیه اعضای شورای امنیت آمده است که آنان مجدداً بر اهمیت حیاتی کار هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) تأکید می‌کنند و از تلاش این نهاد، سایر آژانس‌های سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در حمایت از زنان و دختران افغان قدردانی می‌کنند.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->